Monday, October 27, 2014

UNGKAPAN YANG BOLEH MENDATANGKAN KEMARAHAN PENDENGAR

1.Berikan 10 ungkapan yang tidak bertata susila yang boleh mendatangkan kemarahan kepada        pendengar.

 1.Woi budak, kau datang sini jap?
 2.Woi, ko belikan aku air guna duit kau.
 3.Jalan cepat sikit boleh tak, lembap?
 4.Terhegeh-hegeh, macam siput.
 5.Aku suruh kau beli air sirap, kau beli air kosong, bodoh gila kau.
 6.Wei, kenapa kau bodoh sangat?
 7.Aku tanya ni, jawablah bodoh.
 8.Dah, dah, sebelum aku bantai kau, lebih baik kau blah dari sini.
 9.Kau blah sekarang.
 10.Malas betul aku nak layan budak lembap macam kau ni.

2.Apakah kepentingan nilai kesantunan dalam budaya bahasa melayu?


Menimbulkan perasaan hormat terhadap rakan
Melambangkan warisan bangsa
Mewujudkan masyarakat yang harmoni
Mewujudkan kerjasama di antara masyarakat sekita kita
Melambangkan pertuturan yang indah dan sopan

No comments:

Post a Comment